english

Archiwum

Polecamy

27 listopada 2008 roku

2008-11-27


W dniu 27 listopada 2008 roku w siedzibie Stowarzyszenia tj. aktualnie w kancelarii Salans, odbyły się warsztaty SPK pt: "Europejski przeciętny konsument - niekoniecznie rozsądny, ale poinformowany. Europejska strategia ochrony konsumenta przez informację".

Category: pl
Posted by: admin

Seminarium poprowadziła prof. SGH dr hab. Anna Mokrysz-Olszyńska, która specjalizuje się w problematyce ochrony konkurencji i konsumentów w ujęciu prawno-porównawczym już od lat osiemdziesiątych. Profesor Mokrysz-Olszyńska od roku 2005 kieruje Katedrą Prawa Międzynarodowego w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie; z racji swojego usytuowania - najpierw na Wydziale Handlu Zagranicznego, a następnie w Kolegium Gospodarki Światowej SGH. W roku 2004 stworzyła w ramach Katedry Zakład Prawa Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W trakcie warsztatów profesor Olszyńska przybliżyła treść wzorca konsumenta w rysie porównawczym i historycznym, poczynając od kuszenia Ewy w raju jako przykładu pierwszej w świecie reklamy wprowadzającej w błąd - co wzbudziło zrozumiałe poruszenie wśród uczestników. Omówiła też wynikający z powyższego wzorca "przeciętnego konsumenta" zakres zwalczania wprowadzenia w błąd w komunikacji marketingowej, nie tylko z perspektywy ochrony interesów konsumentów, ale także konkurentów (np. przed pomyleniem na rynku niedostatecznie różniących się oznaczeń handlowych) oraz samego mechanizmu konkurencji (przed zakłócaniem transparencji rynku, prowadzeniem do fałszywych wyborów oferty rynkowej). Spotkanie zakończyliśmy wspólnym rozważaniem wad i zalet powoływania się w sprawach z zakresu ochrony konsumenta na własne doświadczenia członków składu sędziowskiego jako konsumentów.

W tym ostatnim kontekście uczestnikom warsztatów dedykujemy następującą anegdotę, ilustrującą ryzyka związane z podnoszeniem tego typu argumentów w ramach ustalania wzorca przeciętnego konsumenta:

W sprawie Steven J. Thorogood v. Sears, Roebuck and Company przed US Court of Appeals pełnomocnik powoda zarzucał producentowi suszarek do bielizny stosowanie reklamy wprowadzającej w błąd poprzez opisywanie w niej bębnów suszarek swojej produkcji jako wykonanych "ze stali nierdzewnej", chociaż nie były one wykonane ze stali nierdzewnej w całości. W swoim przemówieniu pełnomocnik ów zaapelował do sędziów orzekających, by zapytali własne żony o ich standardowe oczekiwania wobec suszarek na bieliznę z bębnem ze stali nierdzewnej. Znany doskonale wszystkim fanatykom prawa antymonopolowego sędzia Richard Posner tak odparował w wyroku z dnia 28 października 2008 roku:

"At argument the plaintiff's lawyer, skeptical that men ever operate clothes dryers—oddly, since his client does—asked us to ask our wives whether they are concerned about rust stains in their dryers. None is."

Uczestnicy warsztatów otrzymali wersję elektroniczną prezentacji prof. Mokrysz-Olszyńskiej. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć ze spotkania.

Stowarzyszenie Prawa Konkurencji
c/o Dentons
ul. Zajęcza 4
00 - 351 Warszawa

e-mail: spk@spk.com.pl

tel.: (22) 24 25 138
fax: (22) 24 25 242

Wykonanie: AGINUS , Copyright © 2004-2024 Stowarzyszenie Prawa Konkurencji